RAMNAMI
RAMNAMI
De Ramnami-gemeenschap wordt beschouwd als kasteloos en onaanraakbaar. De Ramnami maken deel uit van de Dalit-gemeenschap. Ooit stonden ze bekend als de 'chamar', leerbewerkers, en daarom onaanraakbaar, zonder rechten en gediscrimineerd. De Ramnami zijn toegewijde Hindoes maar als Dalits werden ze onderdrukt door de bevoorrechte kasten, niet toegelaten in de tempels en niet toegestaan om aanwezig te zijn tijdens heilige ceremonies. Als antwoord op deze onderdrukking hebben zij hun lichaam tot hun tempel gemaakt.
Honderden jaren geleden ging een man genaamd Parasuram van de 'chamar'-gemeenschap in ballingschap omdat hij aan lepra leed. Op de dag dat hij zou vertrekken, had hij echter een toevallige ontmoeting met een rondtrekkende Ramanandi sadhu. Toen de monnik hem naderde, waarschuwde Parasuram de sadhu zowel voor zijn onaanraakbare kaste-status en zijn ziekte en smeekte hem om afstand te houden. De sadhu antwoordde eenvoudig dat de enige echte ziekte onwetendheid is. De monnik legde het belang uit van het zingen van Ramnam.
Parasuram ging het bos in om te sterven, maar in plaats van te sterven genas hij volledig en werd wakker met de naam Ram Ram getatoeëerd op zijn lichaam. Hij heeft zijn leven gewijd aan de god die zijn leven heeft gespaard. Na vele jaren van absolute toewijding aan Ram heeft hij veel volgers behaald onder de 'chamar'.
De volgelingen begonnen Ram Ram over hun lichamen te tatoeëren. De 'chamar' vormden hun eigen gemeenschap, parallel aan de gevestigde hindoe gemeenschap. Maar nu waren hun lichamen de tempels en fungeerde hun eigen huizen als gemeenschapshuizen om samen te komen en te bidden tot Ram. De twee centrale methoden van Ramnami-devotie zijn het reciteren van Ramnam ("de naam van Ram") en het reciteren van Ramkatha ("het verhaal van Ram"). Deze praktijken worden gedeeld door de grotere Ram-tradities in India. Parsuram, de grondlegger van de Ramnami Samaj, is eenvoudig het pad van toewijding voor Ram begonnen. Het primaire doel van de vroege Ramnami Sajj was het verbinden van lage kaste en ongeschoolde mensen. Iedereen die mee wilde doen aan deze samaj werd verwelkomd zonder hun kaste te overwegen. Volgens Parsuram kan de redding alleen worden bereikt door Ramnam te chanten. Als ze dit in hun hoofd houden, gebruiken de leden van de sekte om Ramnam zoveel mogelijk te chanten. Vooral gebruikten ze hun vrije tijd in het chanten van de Naam van Ram, bijvoorbeeld als ze wachtten op de bus die tijd word gebruikt om de naam Ram te chanten.
Het mooie dat we kunnen waarnemen over deze beweging is dat het eenheid bracht onder de laaggeplaatste mensen, speciaal onder de Harrjans. In deze religie werden mensen van alle kaste en geloofsbelijdenis zonder discriminatie ontvangen. Mensen kwamen samen onder hetzelfde dak en zongen de naam Ram. Aanhangers van deze beweging deelden hetzelfde geloof met hun leraar over de bevrijding; het chanten van Ramnam kan tot bevrijding leiden. Zo wilde ramnamis alleen de naam Ram horen en uitspreken. Tattoeages, ramnami Sjawls, Mukut en Ghungru die ze met elkaar deelden, waren om hun toewijding aan hun Heer Ram te tonen en aan hun eenheid.
Er hebben veel veranderingen plaatsgevonden onder de Ramnami samaj. Met de verandering van tijd hebben ze ook hun levensstijl en hun gewoonten veranderd. Vandaag is het moeilijker om hun fysieke uiterlijk te identificeren zoals vroeger. Dit soort veranderingen kan ook in andere religies worden waargenomen. Dingen veranderen met de tijd en de veranderingen zijn het teken van vooruitgang, maar het probleem ontstaat wanneer identiteit verloren gaat.
LOCATIE
EINDHOVEN
THE NETHERLANDS
NIEUWSBRIEF
Blijf op de hoogte van verhalen, updates en aanbiedingen
CONTACT
+31 6 41723429
VOLG ME OP
Copyright 2019 | All photos and webdesign by Peter Bos | All Rights Reserved